Olen 1994 syntynyt mies, ja minulle luettiin tai minä luin aikoinaan Jyväskylän kirjastosta, todennäköisesti Keltimäestä, lainattua kuvakirjaa (eli varmaan n…

Kysytty

Moi,

Olen 1994 syntynyt mies, ja minulle luettiin tai minä luin aikoinaan Jyväskylän kirjastosta, todennäköisesti Keltimäestä, lainattua kuvakirjaa (eli varmaan n. 1999-2001), jossa lapsen vanhemmat lähtivät naamiaisiin. En muista salailivatko he asiaa jotenkin lapselta, mutta lapsi ehkä näki vanhempien pukeutuvan asuihin ja ihmetteli asiaa, ehkä lähti jopa seuraamaan heitä? Ainakin kirjan loppupuolella on kuvia naamiaisista, missä on paljon erilaisia naamiaispukuja, muistan jonkun pukeutuneen ampiaiseksi..?

Äitini ei muista kirjaa lainkaan, mutta muistaisikohan joku teistä? ❤️

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hiawyn Oramin Villen yliveto ilta (1994) vastaa hyvin kuvaustasi. Siinä päähenkilö Villen vanhemmat ovat tosiaan lähdössä naamiaisiin, mutta Ville ei haluaisi päästää heitä, koska hän pelkää, etteivät vanhemmat tule takaisin. Ville ei lähde oikeasti seuraamaan vanhempiaan, vaan heille tulee lapsenvahdiksi tyttö, jonka avulla hän pystyy seuraamaan vanhempiaan mielikuvituksen voimin, ja pystyy kuvittelemaan kaikki naamiaisasut. Ville nukahtaa tyytyväisenä. Kirjan loppupuolella on paljon kuvia naamiaisasuisista ihmisistä, ja yhdellä on todellakin  ampiaisasu.