Olemme viettäneet ensi kertaa ja useita viikkoja Kotkassa. Olen kuullut usean iäkkään henkilön puhuvan, että ennen veneiden pohjaan porattiin reikä, jotta vesi…

Kysytty

Hei!
Olemme viettäneet ensi kertaa ja useita viikkoja Kotkassa. Olen kuullut usean iäkkään henkilön puhuvan, että ennen veneiden pohjaan porattiin reikä, jotta vesi tulee ulos?!
Mistähän tässä on ollut kyse? Siis joka vuosi uusi reikä ja eri kohtaan kuin entinen?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on todennäköisesti tyhjennysreikä, joita käytetään esimerkiksi monissa pienissä soutuveneissä. Reiän tarkoituksena on helpottaa veneen tyhjentämistä vedestä maihinpääsyn tai sateen jälkeen, näin venettä ei tarvitse peittää pressulla tai kääntää ylösalaisin kuivumista varten. Reikään isketään kiinni pohjatulppa ennen vesille lähtöä, jotta vesi ei vuoda sisään veneeseen. Joka vuosi ei suinkaan tehdä uutta reikää, vaan käytetään sitä samaa.

Lähteet:
https://eralehti.fi/tarinaa-tapeista-ja-tulpista-ja-vahan-muustakin/
https://www.discoverboating.com/resources/boat-drain-plug