Olemme päättäneet antaa pojallemme nimeksi Lenni Hermanni. Ristiäisvieraille olisi mukavaa kertoa nimien aluperästä ym. Lenni nimestä löysinkin jo tietoa,…

Kysytty

Olemme päättäneet antaa pojallemme nimeksi Lenni Hermanni. Ristiäisvieraille olisi mukavaa kertoa nimien aluperästä ym. Lenni nimestä löysinkin jo tietoa, mutta mistä nimi Hermanni tulee ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhaa kristillistä perua oleva Herman pohjautuu kreikkalaiseen Germanos-nimeen, mikä taas on muinaissaksan ’sotilasta’ tarkoittava sana. Suomalainen pidennös Hermanni otettiin almanakkaan vuonna 1950. Nimipäivää Hermanni viettää 12.7.
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun (https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1) mukaan vuosina 2000-2006 Hermanni-nimen sai 1295 henkilöä ja Herman-nimen 484 henkilöä.