Olemme juuri julkaisemassa uuden kauhukulttuuriseuran lehden ensimmäistä numeroa. Lehden sisältö koostuu pääasiassa novelleista ja artikkeleista. Lehti on…

Kysytty

Hei! Olemme juuri julkaisemassa uuden kauhukulttuuriseuran lehden ensimmäistä numeroa. Lehden sisältö koostuu pääasiassa novelleista ja artikkeleista. Lehti on ammattimaisesti toimitettu ja painettu, materiaalina laatupaperi ja värikannet. Mukana on tunnettuja henkilöitä kotimaisen kirjallisuuden kentältä, mm. Juri Nummelin ja Timo Hännikäinen.

Kysymykseni on, että millä tavoin saisimme tarjottua ja levitettyä lehteämme kirjastoihin? Tarkoitan siis mm. kirjastojen lukusaleja, joissa on mahdollista lukea eri aikakauslehtiä. Tuleeko meidän ottaa yhteyttä jokaiseen kirjastoon erikseen, vai onko jotain keskitettyä jakelukanavaa, jonka kautta olisi mahdollista levittää lehteä yleisiin kirjastoihin ympäri Suomen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jatkuvasti ilmestyväksi suunnitellun kausijulkaisun saaminen kaupallisesti tilatuksi kirjastoon edellyttää joko lehden saamista jonkun kaupallisen välittäjän valikoimiin ja sitä kautta tarjolle kirjastoihin tai yksittäisen kirjaston suostuttelemista suoratilaukseen (perusteluna esimerkiksi se, että lehteä ei saa tukkuvälittäjien kautta).

Kysymyksessä ei suoraan todettu, että kyseessä on kaupallinen eli myytävä julkaisu. Jos lehteä voidaan jaella maksutta, on sovittava halutun kirjaston kanssa, että lehti voidaan sinne tilata. Tällaiseen ilmaisjakeluun ei ole olemassa mitään pikareittiä. Kirjastot suhtautuvat ilmaisiin lehtiin vaihtelevasti mm. käytettävissä olevan tilan rajoitusten takia.

Useimmat suomalaiset yleiset kirjastot päättävät tilattavista lehdistä jo edellisen vuoden syksynä, koska välittäjät haluavat tiedon hyvissä ajoin. Suosittelen keskustelemaan asiasta suoraan esimerkiksi Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmapäällikkö Maarit Heléniin (p. 040 776 5455, maarit.helen@tampere.fi) kanssa, häneltä saa varmasti konkreettisempaa tietoa kuin mitä tässä on mahdollista antaa.