Oi voi, teinivuosieni nuortenkirja hukassa! Monia niinä vuosina itselle merkityksellisiä niteitä olen löytänyt omalla salapoliisityöllä, muutamia tuttavien…

Kysytty

Oi voi, teinivuosieni nuortenkirja hukassa! Monia niinä vuosina itselle merkityksellisiä niteitä olen löytänyt omalla salapoliisityöllä, muutamia tuttavien muistikuvien kautta, pari teidän mainion palvelunne avulla - mutta vielä on yksi kadoksissa. Muistan hahmoja, mutten tietenkään kirjan taikka kirjailijan nimeä!

Olen lukenut tätä kirjaa suunnilleen vuosien haarukassa 1993-1997 - voi hyvin olla vanhempikin julkaisu. Hahmoista muistan kertojana olleen nuoren miehen/pojan ja tämän elämää sivunneen naishahmon, sellaisen "erilaisen tytön", joka tarinassa oli hieman kertojaa vanhempi ja "riippumaton" teini-ikäisten niin kovin maailmoja musertavista draamoista. Olennaisinta ja ihaninta naishahmossa olivat hänen hiuksensa - hän värjäsi niitä tuolloin Suomessa vielä aika harvinaisen shokkivärein. Jossain vaiheessa tarinaa tällä oli sininen otsatukka. Sitten hiuksiin eri vaiheissa kirjaa väriteltiin raitoja hiustusseilla ja lisättiin sävyjä hiusliiduilla.

Kiitos tämän tarinan, teini-ikäinen minäkin halusi seiskaluokkalaisena sen sinisen otsatukan - ja sille tielle sitä sitten vähän jäätiinkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksesi perusteella kirja voisi olla Tuija Lehtisen Asvalttisoturi (Otava 1997). Kirjassa päähenkilö Kim ihastuu hieman vanhempaan punkkarityttö Saraan.

Lehtinen on myös kirjoittanut Sara-hahmosta erillisen kirjasarjan, jonka ensimmäinen osa on sara(at)crazymail.com (Otava 1998).

Asvalttisoturi-kirja: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aufd3035e7-33df-4e73-9e9c-7…

Sara(at)crazymail.com-kirja: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au8d2937ad-4d25-43b3-8b28-d…