Olen tekemässä opinnäytetyötä, aiheena opiskelijoiden hyvinvointi ja tulevaisuususko. Näkökulmana resilienssi, toimijuus ja toimintakyky…

Kysytty

Olen tekemässä opinnäytetyötä, aiheena opiskelijoiden hyvinvointi ja tulevaisuususko. Näkökulmana resilienssi, toimijuus ja toimintakyky.
Olisiko kirjastonhoitajalla antaa vinkkejä laadukkaista lähteistä, jotka eivät olisi kovinkaan vanhoja?
Löytyykö mistään kirjallisuutta koskien tulevaisuususkoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaisi varmasti tutustua ainakin Nuorisobarometreihin, joita on tehty eri teemoihin keskittyen. Niitä voi lainata kirjastosta tai käyttää verkkoversioita.

Ihan tuore on Nuorten tulevaisuussuuntautunut ohjaus, 2023.

Laurea-ammattikorkeakoulussa on tehty vuonna 2019 julkaisu nimellä Opiskelijoiden hyvinvointi ja tulevaisuususko ammattikorkeakoulussa. Kannattaa varmasti tutustua siihen ja varsinkin sen lähdeluetteloon. Sieltä saa hyviä vinkkejä teoksista, joihin kannattaa tutustua.

Oman kirjaston tietokannasta voit tehdä hakuja kirjoihin sekä suomen- ja englanninkielisiin artikkeleihin esimerkiksi yhdistelemällä sanoja opiskelijat/nuoret ja hyvinvointi/toimintakyky/resilienssi. Tulevaisuuden usko ei suoraan ole asiasana, jolla aineistoa kuvaillaan. Se tilalla voisi ehkä kokeilla tulevaisuudenodotukset-sanaa yhdistettynä nuoriin tai opiskelijoihin. MOT kielipalvelusta voit tutkia näiden sanojen englanninkieliset vastineet, jotta voit tehdä hakuja kansainvälisiin e-aineistoihin.