Nukkuvatko jääkarhut talviunta?

Kysytty

Nukkuvatko jääkarhut talviunta?

Vastaus

Vastattu

Jääkarhuista ainoastaan tiineet naaraat vetäytyvät talviunille. Ne pysyvät pesässä jopa puoli vuotta, jona aikana poikaset syntyvät.

Kun saaliista on pulaa, myös uros voi vaipua talviunen kaltaiseen tilaan. Tästä huolimatta uros pystyy hyökkäämään saaliin kimppuun yhtäkkiä, jos saalista ilmaantuu sen ulottuville.

Lähde: Nisäkkäät 2. Weilin + Göös, 2009

Jääkarhu Ursus maritimus (tunturisusi.com)