Nolla on ollut matematiikassa jo kauan. Mutta missä ja milloin keksittiin 0 symboli nollalle? Esim Intiassa on nollaa merkitty S kirjainta muistuttavalla…

Kysytty

Nolla on ollut matematiikassa jo kauan.
Mutta missä ja milloin keksittiin 0 symboli nollalle?
Esim Intiassa on nollaa merkitty S kirjainta muistuttavalla merkillä ja jossain muualla pisteellä.

Vastaus

Vastattu

Nykyaikaisen nollan edeltäjä on tosiaan Intiasta, missä käytettiin varhaista nollan symbolia jo 200- tai 300-luvulla tehdyissä kaiverruksissa. Nolla ei tuolloin kuitenkaan ollut itsenäinen numero, vaan se tarkoitti "ei mitään" ja merkittiin pisteellä. Intialainen matemaatikko Brahmagupta loi käsitteen nollasta itsenäisenä lukuna vuonna 628. Brahmaguptan kirjoitukset levisivät ja Bagdadissa toiminut matemaatikko Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi alkoi kääntää niitä arabiaksi, jolloin nolla sai nimen ja siitä tuli osa yhä käyttämäämme arabialaista numerojärjestystä. Nollan ja koko arabialaisen numerojärjestyksen leviäminen Eurooppaan ei ollut aivan yksinkertaista, sillä niitä pidettiin pakanallisina. Voit lukea lisää lähteenä käytetystä artikkelista: Intiassa keksitty nolla on yksi matematiikan tärkeimpiä oivalluksia, mutta Euroopassa “pakanalliseen numeroon” suhtauduttiin pitkään torjuvasti

Numeroiden historiaa on käsitelty lyhyesti myös tässä artikkelissa: https://yle.fi/a/3-8880047