Noin 20 vuotta siten ,vieressäni ikoneita maalannut nainen puhkesi kertomaan Hyrsylän mutkan kyläläisten ankarista kohtaloista evakkkoreissulla Neuvostoliiton…

Kysytty

Hei!
Noin 20 vuotta siten ,vieressäni ikoneita maalannut nainen puhkesi kertomaan Hyrsylän mutkan kyläläisten ankarista kohtaloista evakkkoreissulla Neuvostoliiton luostariin. "Mirjan " veli oli myöhemmin kirjoittanut hengenvaarallisesta pelastus-vankeudestaan kirjan, jonka koko painos tuhottiin saman tien. Noin kuuden viimeisen menneen vuoden aikana aiheesta ilmestyi kuitenkin uusi muistemateos. ( Siis jälkeen 2018 .) Luin sen. Kirja sai paljon huomiota - Mikähän kirjan nimi mahtoi olla?

Vastaus

Vastattu

Pohdimme asiaa kollegan kanssa ja teimme erilaisia Finna-hakuja, mutta emme onnistuneet paikantamaan aivan tuntomerkkeihin soveltuvaa vuoden 2018 jälkeen julkaistua teosta.

Voisiko kyseessä olla esimerkiksi jokin seuraavista vanhemmista tieto- tai muistelmateoksista?

  • Haasio, Ari, ja Erkki Hujanen. 1990. Tasavallan panttivangit : evakuoimatta jääneiden suojärveläisten vaiheet talvisodan aikana. Jyväskylä: Suo-Säätiö.
  • Home, Lyyli, ja Marko Home. 2017. Suojärveläisten juhlaa ja arkea : elämää Raja-Karjalassa 1800-luvulta talvisotaan. Helsinki: Homeen suku.
  • Huttunen, Lea. 2014. Evakkotie : elämäni tarina Suojärveltä Vesannolle. 1. p. Vesanto: [Lea Huttunen].
  • Hämynen, Tapio (toim.). 2011. Omal mual - vierahal mual. 4 : Suojärven historia. Nurmes: Suojärven Pitäjäseura.
  • Laakso, Sirkka. 1994. Elämää edestakaisin : karjalaisten evakkotaival 1939-1944. Julkaisusarja / Etelä-Karjalan museo. Lappeenranta: Etelä-Karjalan museo.
  • Martikainen, Tyyne. 2000. Talvisodan evakot ja siviilisotavangit : äidit ja lapset sodan kurimuksessa. Espoo: Fenix-kustannus Oy.
  • Saarenheimo, Kerttu, Salme Sadeniemi. Yhteinen tulikoe : naisten kertomaa vuosilta 1939-44. Helsingissä Hki: Otava.
  • Samulin, Aira, ja Sirkka-Liisa Lähteenoja. 1987. Soturi ja sunnuntailapsi. Porvoo ; Hki ; Juva: WSOY.
  • Toropainen, Ella, ja Erkki Saure. 1998. Vihreä nuolenampuja : tytön päiväkirja 1936-40, Suojärvi-Käkisalmi-Talvisota. Lappeenranta: Kustannus Nuoli.

Yksi mahdollisuus voisi olla myös Heikki Turusen Vinoristin kansa -sarja, mutta ne ovat ilmeisesti kertomakirjallisuutta, ei niinkään muistelmia.