Nimi on Israel. Ymmärtääkseni sen jälki-istuntoa -el- tarkoittaa jumalaa. Mutta mitä se alkuosa - isra- tarkoittaa?

Kysytty

Nimi on Israel. Ymmärtääkseni sen jälki-istuntoa -el- tarkoittaa jumalaa. Mutta mitä se alkuosa - isra- tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Israel nimenä on ollut käytössä jo tuhansia vuosia, eikä sen juurista ja merkityksestä ole täyttä varmuutta. Se on ollut alunperin miehen nimi, ja sen vanhimman kirjoitetun muodon uskotaan löytyvän egyptiläisestä Merenptahin steelasta (n. 1200 eaa).

Isra-alkuosan arvellaan voivan tulla esimerkiksi sanasta, joka hepreassa on muotoa: śārar  tai: śārâ  (hallita, olla vallassa).

Vanhassa testamentissa nimi selitetään näin: "Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut". (1. Moos. 32:28). Tai kuten Baker's Evangeligal Dictionary of Biblical Theology selittää: "Tämä nimi on yhdistelmä hepreankielisistä sanoista, jotka tarkoittavat "painia" ja "Jumala" (koska sareta [olet paininut] Jumalan [‘el] ja ihmisten kanssa ja siksi sinua kutsutaan nimellä yisrael).

Biblesudytools-sivustosta löytyy useamman sanakirjan selitys Israel-nimestä. Sieltä käy ilmi, että moni selittää nimen merkitsevän miestä tai prinssiä/ruhtinasta, joka hallitsee yhdessä Jumalan kanssa. Se voi myös tarkoittaa Jumalan soturia.

Sanojen ja nimien alkuperän tutkimusta kutsutaan etymologiaksi. Hakulausekkeella: "Israel etymologia" tai: "Israel etymology" löytyy mielenkiintoisia artikkeleita aiheesta. Suosittelen etenkin kokeilemaan Google Scholar -hakukonetta, joka hakee osumat tutkimusaineistosta.