Niin äkkiä päivä sammua voi, ei kohtalon kello edeltä soi. Sydän itkee kaipuuta, ikävää, enää muiston helmet kimmeltää. Onko tämä Hellaakosken runo? Jos on,…

Kysytty

Niin äkkiä päivä sammua voi,
ei kohtalon kello edeltä soi.
Sydän itkee kaipuuta, ikävää,
enää muiston helmet kimmeltää.

Onko tämä Hellaakosken runo? Jos on, sitä voinee käyttää ilman korvauksia, koska se on yli 70 v vanha.

Vastaus

Vastattu

Kyseinen runo tai värssy näyttää esiintyvän useilla nettisivuilla, esimerkiksi hautaustoimistojen sivuilla, joihin on kerätty muistovärssyjä. Missään ei mainita tekijää enkä nyt tähän mennessä ole löytänyt vahvistusta sille, onko kyseessä Aaro Hellaakosken (k. 1952) runo.

Joka tapauksessa tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen (TTVK) sivuilla kerrotaan, että yksittäisen tekijän tekijänoikeuden suoja-aika on voimassa tekijän koko eliniän sekä 70 vuotta hänen kuolinvuotensa päättymisestä. Suoja-ajan päätyttyä teosta voi käyttää maksutta ja ilman erillistä lupaa.

Lähteet:

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK. https://ttvk.fi/tekijanoikeus

0 ääntä

Kommentit

Kansalliskirjaston digitoiduissa sanomalehdissä varhaisin esiintymä on kuolinilmoituksessa Helsingin Sanomissa 17.9.1968, jossa runolle ei mainita ylipäänsä ketään tekijää. Vielä saman vuoden puolella runo ehti esiintyä ainakin kahdessa muussakin kuolinilmoituksessa, ja 1970-luvun aikana jo kymmenissä, ilmeisen johdonmukaisesti aina ilman tekijätietoja. Sen sijaan vuotta 1968 edeltävältä ajalta ei löydy yhtä ainutta esiintymää.

Todennäköisesti runon tekijä ei siis ole ainakaan kukaan tunnettu runoilija, ainakaan tekijänoikeusvapaa sellainen eli viimeistään vuonna 1953 kuollut. Runon laatijoina saattavat hyvin olla olleet sen helsinkiläisen miehen omaiset, jonka kuolinilmoituksessa se vaikuttaa esiintyneen ensimmäisen kerran.

Tällöin runon tekijänoikeus olisi tekijänoikeuslain 44 §:n mukaan voimassa vuodenvaihteeseen 2039–40 saakka: "Teokseen, joka on julkistettu tekijän nimeä taikka yleisesti tunnettua salanimeä tai nimimerkkiä ilmoittamatta, on tekijänoikeus voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut siitä vuodesta, jona teos julkistettiin." Eri asia sitten ehkä on, onko tällä käytännössä mitään merkitystä, kun runoa on käytetty sadoissa ellei tuhansissa kuolinilmoituksissa yli 50 vuoden aikana.