Niall Williams on kirjoittanut romaanin "Niin kuin taivaassa". On olemassa myös samanniminen ruotsalainen elokuva ja siitä kehitelty musikaali. Juonessa on…

Kysytty

Niall Williams on kirjoittanut romaanin "Niin kuin taivaassa". On olemassa myös samanniminen ruotsalainen elokuva ja siitä kehitelty musikaali. Juonessa on paljon yhtäläisyyksiä: elämän kolhima mies lähtee syrjäiseen rannikkokylään, päätyy siellä kirkkokuoroon ja löytää mielenrauhan ja uutta sisältöä elämäänsä. Kysyn, ovatko yhtäläisyydet vain sattumaa vai onko näillä teoksilla jokin yhteinen tekijä. Eivät kai vain elokuva ja musikaali ole plagiaatteja?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tietoa Niall Williamsin teoksen (alk. As it is in heaven) ja samannimisen elokuvan (alk. Så som i himmelen) taustayhteyksistä. Elokuvan käsikirjoittaja ovat Anders Nyberg, Ola Olsson, Carin Pollak, Kay Pollak ja Margaretha Pollak. Kyseessä lienee enemmän kaksi saman aihelman toisistaan riippumatonta variaatiota. Juonikuvio, jossa pieneen yhteisöön saapuva muukalainen muuttaa sekä omaansa että yhteisön elämää, ei ole kovin harvinainen.

Teosten yhteinen nimi on lainaus Isä meidän -rukouksesta eli Herran rukouksesta.

Lähteet:

Kirjasampo: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_11451

Svensk Filmdatabas: https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=56474