Netissä on runsaasti väärää tietoa koskien lihan marinointia ja mureuttamista. Kaikenlaisia kummallisia väittämiä aineiden tunkeutumisesta ja happamuuden…

Kysytty

Netissä on runsaasti väärää tietoa koskien lihan marinointia ja mureuttamista. Kaikenlaisia kummallisia väittämiä aineiden tunkeutumisesta ja happamuuden muutoksista, ilman mitään tieteellistä, tai tutkimuksellista perustaa. Toistetaan myynti ja markkinointimielessä vanhoja vääriksi todistettuja väittämiä. Mistä voisi löytää tieteelliseltä painoarvoltaan luotettavaa tietoa aiheesta. Netissä hakuammunta hautautuu "huippukokkien" mututietoon ja kaupallisten instanssien markkinointiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin paria Hämeen ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä kannattaisi ehkä vilkaista:

Teemu Virtanen: Lihan luonnollinen mureuttaminen (2016)

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/122075/Virtanen_Teemu.pdf?sequence=1

Sanni Kuivanen: Rakenteeseen vaikuttavat tekijät porsaan ulkofileen luontaisessa mureuttamisessa (2016)

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/113068/Opinnaytetyo_Sanni_Kuivanen.pdf;jsessionid=A2E77F2E9768577992451347785C89E7?sequence=1