Neljäsluokkalaisille kirjoja, joissa olisi kirjan tapahtumiin valmiiksi olemassa kysymyksiä

Kysytty

Neljäsluokkalaisille etsin kirjoja, joissa olisi kirjan tapahtumiin valmiiksi olemassa kysymyksiä. Muistan, että tiettyihin kirjoihin löytyy netistäkin valmiita kysymyksiä. Jossakin Reuhurinteen kirjassa esim on, mutta missä kirjassa? Vanhemmat ottaisivat mielellään nämä tiedot, jotta luetunymmärtämistä voisi harjoitella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuula Kallioniemen Reuhurinne-sarjan kirjoissa Aaveita ja avaruusolentoja sekä Faneja ja fossiileja on kysymyksiä kirjojen sisällöistä sekä myös oikeat vastaukset. Lisäksi tehtäviä löytyy myös Kirjoja ja kummituksia-, Hässäkkää ja hätähousuja- sekä Räppiä ja rettelöitä-kirjoista. Tehtäviin vastaamiseen voidaan tarvita myös kirjan ulkopuolista tietämystä.

Kirjan sisältöön liittyviä salapoliisitehtäviä löytyy Johanna Hulkon Geoetsivät-sarjan kirjasta Geoetsivät ja kadonnut muinaispurkka sekä Kallioniemen Reuhurinne-sarjan kirjasta Pusuja ja pulmia.

Häntä jäässä ja muita juttuja -kirjassa on lyhyitä kertomuksia, jotka on suunnattu 3-4-luokkalaisille. Lisäksi tarinoihin kuuluu kattava tehtäväpaketti opetushallituksen sivuilta https://www.oph.fi/fi/hantajaassa

Neljäsluokkalaisille sopivia, kirjoihin liittyviä tehtäväpaketteja löytyy myös kustantamo S & S:n materiaaleista https://lukemo.fi/kustantamossa-tehtavapaketit/

Haamu-kustannuksen sivuilla on myös heidän kirjoihinsa liittyviä tehtäviä, joista osa sopii myös nelosille http://www.haamukustannus.com/haamukoulu/

Lisäksi netissä on lukuisia lukudiplomeja, joiden tehtävissä on yleisiä kysymyksiä kirjoista. Näitä ei ole tietenkään räätälöity mitään tiettyä kirjaa koskeviksi, vaan niitä pystyy hyödyntämään kaikkiin luettaviin teoksiin.
Tyrnävän kirjaston lukudiplomi
Vaara-kirjastojen lukudiplomi
Kittilän lukudiplomi