Nappasin kyseisen hyönteisen mökkini makuuhuoneen ikkunalta. Joku pistiäinen olettaisin olevan mutta kyseisiä lajeja ja alaylä lajeja on niin paljon että en…

Kysytty

Nappasin kyseisen hyönteisen mökkini makuuhuoneen ikkunalta. Joku pistiäinen olettaisin olevan mutta kyseisiä lajeja ja alaylä lajeja on niin paljon että en löydä netistä.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Lähettämäsi kuvan perusteella en minäkään kollegoineni onnistunut tunnistamaan lajia. Olisikohan lajintunnistussovelluksista apua? Nämä ovat nykyään hyvin suosittuja, ilmaisia sovelluksia, joita voi ladata omalle matkapuhelimelle. Sovellus voi tunnistaa lajin kuvan perusteella. Kannattaa ainakin kokeilla! Seuraavissa linkeissä esitellään muutama tällainen sovellus ja miten ne toimivat:

Törmäsitkö outoon kasviin tai hyönteiseen? Lajintunnistukseen saa apua uudessa palvelussa - MT Metsä - Maaseudun Tulevaisuus

Näin tunnistat kasvin tai eläimen puhelimen avulla – Digitreenit – yle.fi

Testissä lajeja tunnistavat kännykkäsovellukset – voiko tekoälyyn luottaa? (suomenluonto.fi)

Jos olet esimerkiksi Facebookissa, voit saada myös nopeasti vastauksen liittymällä hyönteisiin keskittyviin ryhmiin, joissa ryhmän jäsenet jakavat tietoa, sekä tunnistavat lajeja kuvien perusteella. Näistä ryhmistä löytyy pidempää harrastuneisuutta, joten vastaus voisi hyvinkin löytyä sieltä! Seuraavasta linkistä löydät luettelon Facebookin ryhmistä, joista voit saada tunnistusapua:

Tunnistusapua – Ötökkäakatemia (otokkaakatemia.fi)