Naisten äänioikeuden äänestystulos v.1906... Käsittääkseni äänestystulos ei ollut ihan yksimielinen... etenkin kun mietitään että vain ja ainoastaan miehet…

Kysytty

Naisten äänioikeuden äänestystulos v.1906... Käsittääkseni äänestystulos ei ollut ihan yksimielinen... etenkin kun mietitään että vain ja ainoastaan miehet saivat äänestää moisesta. Miten äänestys suoritettiin? Kansanäänestys ei mahtanut olla vielä silloin mahdollinen?
Äänestikö vain sen ajan päättäjät (venäjän vallan aikainen hallitus) kyllä/ei puolesta/vastaan? Tuliko minkäännäköistä äänestystulosta tyyliin 60/40 puolesta vastaan? En löydä internetistä oikein mistään mitään tietoa äänestikö moni vastaan moista ajatusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestäsi! Kun naisten äänioikeudesta päätettiin, elettiin Suomessa säätyvaltiopäivien aikaa (aatelisto, pappissääty, porvarissääty ja talonpojat). Naisten äänioikeus (vaalioikeus) sekä vaalikelpoisuus (oikeus olla ehdolla vaaleissa ja tulla valituksi kansanedustajaksi) toteutuivat säädettäessä Suomen Suuriruhtinaanmaan Valtiopäiväjärjestys 1906 (26/1906)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1906/19060026?search%5Btype%5D=pika&…
Samalla säädettiin Suomen Suuriruhtinaanmaan Vaalilaki (26/1906)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1906/1906026A?search%5Btype%5D=pika&…

Asiaa valmisteli ensin eduskunnanuudistamiskomitea, jonka mietintö oli pohja eduskuntauudistukselle. Komitea ehdotti yleiseen ja yhtäläiseen äänioikeuteen perustuvaa yksikamarista eduskuntaa. Eri säädösvalmisteluvaiheiden jälkeen keisari antoi esityksen ”Keisarillisen Majesteetin Armollinen esitys Suomen Valtiosäädyille uudesta valtiopäiväjärjestyksestä sekä vaalilaista Suomen suuriruhtinaanmaalle”. Säätyvaltiopäivät sai esityksen käsiteltäväkseen 9.5.1906. Lakiesityksen taakse asettuivat kaikki säädyt! Keisari vahvisti valtiopäiväjärjestyksen ja vaalilain. Ensimmäiset eduskuntavaalit toimitettiin vuonna 1907.

Aiheesta saa tarkempaa tietoa esimerkiksi kirjasta:
Suomen eduskunta 100 vuotta. [Osa] 1, Edustuksellisen kansanvallan läpimurto / [teossarjan toimitus: Juhani Mylly, päätoimittaja ... ja muita] ; [julkaisija: Suomen eduskunta].
https://selma.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=359&recCount=25&…