Naapurimme kertoo aloittaneensa koulun 1959 Pakilan kansakoulussa Helsingissä. Koulurakennus oli valmistunut joitakin vuosia aikaisemmin. Rakennuksessa oli…

Kysytty

Naapurimme kertoo aloittaneensa koulun 1959 Pakilan kansakoulussa Helsingissä. Koulurakennus oli valmistunut joitakin vuosia aikaisemmin. Rakennuksessa oli vesijohdot ja viemäröinti, mutta naapurimme mukaan oppilaat joutuivat käyttämään piharakennuksessa olevaa ulkovessa. Pitääkö tarina paikkansa?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti ei löytynyt rakennuspiirustuksia, joista asian olisi voinut tarkistaa. Sinänsä ulkovessa on täysin mahdollinen, koska sellainen oli monessa muussakin koulussa. Esimerkiksi omassa koulussani aikoinaan oli ulkovessa, joka tosin oli ihan normaali vesivessa, johon kuljettiin ulkokautta.

0 ääntä

Kommentit

Oma kokemus on 1950-luvulla rakennetusta kolmen luokkahuoneen kyläkoulusta Pohjois-Karjalasta. Siellä oli myös juokseva vesi (ja opettajat ja talonmies jopa asuivat toisesta päästä kaksikerroksisen koulurakennuksen yläkerrassa), mutta oppilaille oli vain ulkokäymälät, kunnes 1980-luvun alussa tehdyssä peruskorjauksessa rakennettiin vesivessat.