Myöhästymismaksuja on yhtäkkiä kertynyt lainojen myöhässä uusimisen vuoksi. Lainoja erääntyy enkä voi maksujen vuoksi uusia niitä. En myöskään pääse…

Kysytty

Myöhästymismaksuja on yhtäkkiä kertynyt lainojen myöhässä uusimisen vuoksi. Lainoja erääntyy enkä voi maksujen vuoksi uusia niitä. En myöskään pääse palauttamaan niitä kun opiskelen pohjoisessa vielä tovin.

En tiedä, miten voin hoitaa maksua, edes osaa siitä, kun en pääse kirjastoon vielä kuukauteen. Olen pohjoissuomessa ja kirjastoni on siis Helsingissä.
Voisitteko ystävällisesti neuvoa, kuinka voin edetä asiassa?

Yt

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjaston maksuja voi maksaa verkossa. Linkki ja ohjeet verkkomaksamiseen on Helmetin etusivulla : Verkkomaksaminen | Helmet Verkkomaksamiseen kirjaudutaan kirjastokortilla ja pin-koodilla. Maksamisessa tarvitset pankkitunnukset.  Kun olet maksanut maksut, voit taas uusia lainojasi. Jos lainoista on varauksia, niitä ei voi uusia.  Jos uusittavan teoksen niteitä näyttää olevan hyllyssä, mutta järjestelmä väittää siitä olevan varauksia, kannattaa soittaa johonkin kirjastoon. Virkailija voi tällaisessa tapauksessa tarkistaa, tilanteen ja uusia lainan varauksesta huolimatta.

Jos uusimisen tai verkkomaksaminen kanssa on ongelmia, kannattaa soittaa johonkin Helmet-kirjastoon.