Muotoilija Tapio Wirkkala suunnitteli 1960 alussa niin sanotun Wirkkala puukon. Sitä valmisti Hackman-Sorsakoski. Kuinka kauan tuote oli tuotannossa ja kuinka…

Kysytty

Muotoilija Tapio Wirkkala suunnitteli 1960 alussa niin sanotun Wirkkala puukon. Sitä valmisti Hackman-Sorsakoski. Kuinka kauan tuote oli tuotannossa ja kuinka monta siitä valmistettiin?

Vastaus

Vastattu

Tapio Wirkkalan suunnittelemaa Wirkkala-puukkoa, tai Wirkkala-vuolua, valmistettiin Hackmanin Sorsakosken tehtaalla vuosien 1961 ja 1979 välillä. Puukkoa valmistettiin kahta eri kokoa (18-senttistä ja 22-senttistä), ja ainakin suurinta Wirkkala-puukkoa valmistettiin myös Fiskarsille. Fiskarsin mallissa Tapio Wirkkalan nimi on kirjoitettu  terään tehtaan nimen viereen, Hackmanin mallissa sen alapuolelle.

Valitettavasti Hackmanin Wirkkala-puukkojen valmistusmääristä ei löytynyt käytettävissä olevista lähteistä mainintaa. Sen sijaan Lapin Puukko Ky valmisti kolmea erilaista Wirkkalan puukkomallia vuosien 1977-1978 aikana. Ensimmäinen puukko oli ponsikahvainen ja sitä valmistettiin kahtena eri versiona: sormisuojalla ja ilman sormisuojaa (Wirkkalan ponsipuukko ja Wirkkalan väistinponsipuukko). Näitä puukkoja valmistettiin yhteensä tasan 5600 kappaletta (suunnilleen saman verran molempia versioita).

Lähde: Ruusuvuori, Anssi: Puukon historia. Readme.fi, 2021: 176-177.