Muodostaako inkiväärikasvi juurakkona oman heimonsa?

Kysytty

Muodostaako inkiväärikasvi juurakkona oman heimonsa?

Vastaus

Vastattu

Inkivääri kuuluu Zingiberales kasvilahkoon. Samaan lahkoon kuuluvat esim. banaanikasvit, helikoniakasvit ja kolibrikukkakasvit. Linkki Wikipedia

"Inkiväärikasvit Inkiväärikasvien heimoon.(Zingiberaceae) on yksisirkkaisiin kuuluva kasviheimo, johon kuuluu runsaasti maustekasveja, esimerkiksi inkivääri ja kurkumat" Linkki Wikipedia

Inkivääreihin (Zigiber) kuuluu 198 kasvilajia, joista meillä tunnetuin on mausteinkivääri. Linkki Wikipedia

Mauteinkiväärin varsi ja juurakko kuuluvat siis samaan kasvilajiin, joka kuuluu Inkiväärien kasvisukuun, joka kuuluu Inkiväärikasvien heimoon.  Linkki Wikipedia

Lisää tietoa inkivääristä löytyy esim. kirjosta Maas, P.J.M.:Flora Neotropica. 18, Renealmia (Zingiberaceae-Zingiberoideae) Costoideae (Additions) (Zingiberaceae) ja Autere, Jouko:Tropiikin koristekasvit. Sama haku toi esiin myös lukuisia artikkeleita Inkivääristä. Linkki Finna Hakutulos