Mummoni lauloi lapsuudessani laulua "repaleissa raukka nyt kulkemaan olen maantien roveja pitkin.vei äitini kuolema armahan..." Muistikuvia laulusta on vähän,…

Kysytty

Hei. Mummoni lauloi lapsuudessani laulua "repaleissa raukka nyt kulkemaan olen maantien roveja pitkin.vei äitini kuolema armahan..." Muistikuvia laulusta on vähän, ja sukulaiset muistavat vielä vähemmän (mummo kuoli 1994). Mummo jäi itse orvoksi jo hyvin nuorena ja joka kerta riipaisi sydämestä kun hän tätä laulua lauloi. Nyt laulu pulpahtaa vähän väliä jostain alitajunnasta ja vaivaa kun en tiedä miten se jatkuu/mikä laulu onkaan kyseessä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on laulu Orvon valitus, jonka ensimmäinen säkeistö kuuluu: Repaleissa raukka nyt kulkemaan jouduin maantien ravia pitkin. Vei kuolema äitini armahan ja orvoksi jätti mun yksin.

Laulu löytyy teoksesta Suomen nuorison laulukirja, ainakin painoksissa v. 1905 ja 1921 on kyseinen laulu nuotteineen. Laulussa on kolme säkeistöä, ja sen säveltäjäksi ja sanoittajaksi on merkitty J. Pärnänen.