Mulla on kotonani roskalavalta joskus parikymmentä vuotta sitten dyykattu todella upea ja lämmin villaviltti, jonka yhdessä kulmassa on valmistajan nimi Hämeen…

Kysytty

Mulla on kotonani roskalavalta joskus parikymmentä vuotta sitten dyykattu todella upea ja lämmin villaviltti, jonka yhdessä kulmassa on valmistajan nimi Hämeen Vanu Oy. Kiinnostaisi tietää, milloin tällainen Hämeen Vanu on ollut olemassa? Yhden osuman sain netistä vuodelta 1965, jolloin yritys on ilmeisesti työllistänyt invalideja, mutta muuta tietoa firmasta ei löytynyt. Lähinnä kiinnostaisi haarukoida ajanjakso, jona tuo viltti on mahdollisesti valmistettu.

Vastaus

Vastattu

Yrityksestä löytyy tosiaan tietoa kovin niukasti. Finna-hakupalvelu antaa vain viittauksen arkistoihin (Kansallisarkisto) sekä muutamia valokuvia Hämeen Vanun liiketiloista Tampereelta 1950-luvulta. Kuvatekstien mukaan Hämeen Vanu Oy:n myymälät sijaitsivat osoitteissa Hallituskatu 13 (Huberin talo) ja Rautatienkatu 16 (Emmaus).

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=h%C3%A4meen+vanu+&type=AllF…

Helsingin Sanomien arkistoja tutkimalla selviää, että Hämeen Vanun konkurssipesä myi irtaimistoaan 22.4.1977. Ilmoituksessa kaupattiin vuodevaatetehtaan koneita Tampereella osoitteessa Pirkankatu 16. Vuonna 1963 lehti haastatteli Hämeen Vanun toimitusjohtajaa Opri Osa Attilaa, mutta juttu ei kerro paljoakaan itse yrityksestä. Kaikesta päätellen Hämeen Vanun toiminta alkoi 1950-luvun alussa ja päättyi viimeistään 1977 konkurssiin.

Tampereen Museokeskus Vapriikki voisi olla mahdollinen paikka kysellä lisätietoja:  https://www.vapriikki.fi/yhteystiedot/