Muistelisin joskus lukeneeni/kuulleeni, että joskus aikoinaan olympialaisissa joku ei suostunut juoksemaan loppukilpailua uskonnollisisista syistä, koska se…

Kysytty

Muistelisin joskus lukeneeni/kuulleeni, että joskus aikoinaan olympialaisissa joku ei suostunut juoksemaan loppukilpailua uskonnollisisista syistä, koska se olisi juostu sunnuntaina eli lepopäivänä. Toinen taas juoksi sen Raamattu kädessään. Oliko kyseessä sama henkilö tai keitä nämä henkilöt olivat? Milloin näin tapahtui ja mikä oli laji. Muistelisin, että 400m.

Vastaus

Vastattu

Tiedustelin asiaa Urheilumuseo Tahdon asiantuntijalta. Hän vastasi näin:

Ehkä kuuluisin tapaus olympiaurheilijasta, joka kieltäytyi kilpailemasta sunnuntaina oli Eric Liddell Pariisin olympiakisoissa 1924. Hänestä lisätietoja tässä artikkelissa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Eric_Liddell

Raamattu-kertomus liittyy Lontoon 1908 kisojen 110 metrin aitajuoksun olympiavoittajaan Forrest Smithsoniin. Tarina ei kuitenkaan pitäne paikkansa:  https://fi.wikipedia.org/wiki/Forrest_Smithson