"Lip lap pyykkiä pestään vaan..."?

Kysytty

Hei,
muistelimme ystävävanhuksen kanssa pyykinpesua. Hän tapaili jotain laulua "lip lap pyykkiä pestään vaan ..." tai jotain sinne päin. Mistähän laulusta voisi olla kyse?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi hyvinkin olla laulu nimeltä Kaunis pesijätär (Les lavandières du Portugal). Se kertosäkeessä sanotaan: ”Siis klap ja klap, kun pyykkiä riittää vaan, niin klap ja klap, muun kyllä mä kuntoon saan.” Suomenkieliset sanat ovat Saukin käsialaa, ja sen sanat ja nuotit löytyvät esimerkiksi Suuren toivelaulukirjan osasta 9. Se on levytetty myös moneen kertaan.