Muistelen lukeneeni, että Helsingistä olisi otettu ilmakuvia vuonna 1938 tai 1939 ja nyt näitä kuvia olisi myytävänä CD:llä. Muistaakseni luin asiasta…

Kysytty

Muistelen lukeneeni, että Helsingistä olisi otettu ilmakuvia vuonna 1938 tai 1939 ja nyt näitä kuvia olisi myytävänä CD:llä. Muistaakseni luin asiasta Helsingin sanomista. Kuka myy? Löytyykö kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista ei löydy.

Helsingin Sanomat 29.7.2004 on kirjoittanut otsikolla Maanmittauslaitos teki ilmakuvan Helsingistä 1943 seuraavasti:

"Maanmittauslaitos on tehnyt digitaalisen ilmakuvan Helsingistä toukokuulta 1943. Kuva kattaa noin sadan neliökilometrin alueen Lauttasaaresta Vuosaareen ja Suomenlinnasta Haagaan. Ilmakuva on jaettu 15 osaan ja siitä näkee, millainen pääkaupunki oli ennen vuoden 1944 pommituksia.
Kuvasta erottuvat muun muassa 88 mm:n ilmatorjuntatykkipatterit Lauttasaaressa, Santahaminassa ja Käpylässä. Kuville on myös tallentunut panssarilaiva Väinämöinen sekä sukellusveneet Suomenlinnan laiturissa. Käyttöoikeus kuviin maksaa 480 euroa, yhden karttalehden hinta on 50 euroa. Aineisto toimitetaan dvd-levyllä.

Kannattaa ottaa yhteyttä Maanmittauslaitoksen Ilmakuvakeskukseen http://www.maanmittauslaitos.fi/Default.asp?id=64 Ilmakuvakeskus tekee ilmakuvauksia, myy ilmakuvia ja valmistaa erilaisia kuvatuotteita.

Helmet-aineistohausta http://www.helmet.fi löytyy kyllä kirja Helsinki ilmakuvina / teksti: Marja-Liisa Lampinen ; kuvat: Olli Uuksulainen, Viggo Karlsson, Otava, 1983. Kuvat eivät tosin sijoitu kyseiselle ajalle.