Muistanko oikein? Valiolla oli joskus kauan sitten jotensakin tällainen mainos; Voi, voi. Voiko voi voittaa voin? Kyllä voi. Valion voi voi voittaa voin. …

Kysytty

Muistanko oikein? Valiolla oli joskus kauan sitten jotensakin tällainen mainos; Voi, voi. Voiko voi voittaa voin? Kyllä voi. Valion voi voi voittaa voin.
Olisi hauska mainos nykyäänkin?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomien numerossa 17.2.1991 vantaalainen lukija muistelee myös samankaltaisen hokeman olleen Valion mainoksessa. Piin, eli Pirkko Kolben pakinaan sisältyvän katkelman mukaan se kuului seuraavasti: "Voiko voi kilpailla voin kanssa? Voi! Voi! Valion voi voi." Jutussa arvellaan mainoksen olleen käytössä "joskus takavuosina".

Mitä ilmeisimmin siis muistat oikein ja Valiolla on tällainen sanaleikkiin perustuva mainos aikoinaan ollut. Ehkä useampia versioita? Nykyään vastaavaa taitaa harvemmin esiintyä mainonnassa, vaikka sanoja ja merkityksiä käytetään markkinoinnissa edelleen luovasti ja huumorilla.

Helsingin Sanomat 17.2.1991