Muistan peruskoulu ajoilta, 1980-luvun alkupuolelta, Anna-Liisa Haakanan nuortenkirjat Ykä Yksinäinen ja Ykköstyttö. Muistelen tuolta ajalta myös kirjaa, joka…

Kysytty

Hei!

Muistan peruskoulu ajoilta, 1980-luvun alkupuolelta, Anna-Liisa Haakanan nuortenkirjat Ykä Yksinäinen ja Ykköstyttö.

Muistelen tuolta ajalta myös kirjaa, joka oli(si) Hetula tai Hetulavalas. Kirjan tekijää en muista. Olen yrittänyt etsiä kirjaa tuolla nimellä mm eri kirjastoista tai kirjastokimpoista heidän tiedonhakua käyttäen, mutta en ole löytänyt kirjaa. Mikähän kirja voisi olla?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Judy Blumen Hetula (WSOY, 1981).

"Kun pieni ja pullea Linda Fisher piti haukotuttavan tylsää esitelmää hetulavalaista, Caroline heitti Jillin pöydälle paperilapun, jossa luki: 'Hetula on sille hyvä nimi, aletaan sanoa sitä Hetulaksi.' Ja pian koko luokka tiesi Lindan uuden haukkumanimen. Lindassa oli jotain, joka houkutti kaikki viidesluokkalaiset kiusaamiseen, kokeilemaan miten pitkälle Linda kestäisi. Mutta Jill sen paremmin kuin kukaan muukaan ei osannut aavistaa, miten kaikki päättyisi."