Muistan nähneeni eräässä ryhmän ohjaamistaitoja käsittelevässä kirjassa taulukon/listauksen, jossa oli jaoteltu ryhmän kehitystasoja sen mukaan, millaisia tunteita ryhmässä uskalletaan milläkin tasolla tuoda esille. Idea oli, että alkuvaiheissa ryhmässä voidaan tuoda esille helpompia tunteita (esim. ilo, innostus) ja loppuvaiheessa vaikeampia (esim. syyllisyys, häpeä). Samassa yhteydessä oli eritelty, millaisia harjoituksia voi ryhmän milläkin tasolla käyttää. Kyseessä ei siis ollut perinteinen (esim. Tuckmanin) ryhmän kehitysvaihemalli vaan nimenomaan keskeistä oli kehitystasojen jaottelu sen mukana, mitä tunteita voidaan ryhmässä ilmaista.
En muista enää, mistä kirjasta oli kysymys, mutta haluaisin löytää ko. mallin erästä luentoa varten. Osaisitteko neuvoa, mikä kirja voisi olla kysymyksessä? Muistaakseni kyseessä oli 2000-luvulla ilmestynyt suomenkielinen kirja, jossa pääpaino oli ryhmän ohjaamisessa ja ohjaamistaidoissa.
Vastaus
Kirja voisi hyvinkin olla Saara Repo-Kaarennon teos Innostu ryhmästä. Valitettavsti kirjan kaikki kappaleet ovat juuri nyt lainassa.
Tässä kirjan tiedot:
Repo-Kaarento, Saara
Innostu ryhmästä : miten ohjata oppivaa yhteisöä.
Kansanvalistusseura, 2007
http://www.helmet.fi/record=b1826034~S12*fin
Muitakin vaihtoehtoja on, esimerkiksi:
Isokorpi, Tia: Tunneälytaitojen ja yhteisöllisyyden oppiminen reflektoinnin ja ryhmäprosessin avulla. Hämeen ammattikorkeakoulu, 2003. http://www.helmet.fi/record=b1638004~S12*fin
Arikoski, Juha: Vastarinnasta vastarannalle : johda muutos taitavasti. Työterveyslaitos, 2007. http://www.helmet.fi/record=b1817643~S12*fin
Työnohjaus - ryhmien ja organisaatioiden kehittämisen välineenä / Kaarina Ranne, Heikki Markkanen, Tuula Malo (toim.)
Tampereen ammattikorkeakoulu, 2011.
http://www.helmet.fi/record=b2002616~S12*fin
Kommentoi vastausta