Muistan lukeneeni 90-luvulla jatkosodasta kertonutta kirjaa, jonka sivuilla mainittiin isoisäni yhdellä sivulla. Kirjan kirjoittajaa tai nimeä en muista. Se ei…

Kysytty

Muistan lukeneeni 90-luvulla jatkosodasta kertonutta kirjaa, jonka sivuilla mainittiin isoisäni yhdellä sivulla. Kirjan kirjoittajaa tai nimeä en muista. Se ei ollut kovin uusi, joten on voinut olla 1980-luvulta tai aikaisemminkin. Muistikuvissani siinä oli punaiset kannet ja valokuvaliite ja luin sitä Pasilan kirjastossa, mutta tällaiset muistikuvat voivat hyvin olla vääriä. Arvioilta pari senttiä paksu ja noin A5:n kokoinen, eli ei mikään paksu tietokirja. Se kertoi rintamataisteluista ja partiotoiminnasta Itä-Karjalassa. Todennäköisesti se on kertonut jonkin yksikön tai rintamalohkon toiminnasta.
Näillä tiedoilla voi olla vaikeaa löytää tätä kirjaa, mutta jo lista tuolloin olemassaolleista kirjoista auttaisi löytämään tämän.

Vastaus

Vastattu

Oikeaa kirjaa voisi yrittää haarukoida esimerkiksi Kansalliskirjaston Finna-palvelusta. Tällainen esimerkkihaku näyttää välillä 1945-1999 julkaistut kirjat, joiden asiasanana on jatkosota, kielenä suomi ja genrenä tietokirjallisuus. Kirjoja löytyy näillä hakuehdoilla useita satoja. Koska kuvauksen perusteella kyseessä voisi olla jonkin joukko-osaston historiikki, kätevin tapa paikantaa oikea teos olisi tarkistaa isoisän kantakortista missä joukko-osastoissa hän palveli jatkosodan aikana, ja käyttää niiden nimiä hakusanoina.