Muistan lapsuudestani sadun, jossa yksi kuninkaan tyttäristä vastasi rakastavansa isäänsä kuin suolaa. Isä suuttui ja tytär karkoitettiin maasta vain…

Kysytty

Muistan lapsuudestani sadun, jossa yksi kuninkaan tyttäristä vastasi rakastavansa isäänsä kuin suolaa. Isä suuttui ja tytär karkoitettiin maasta vain suolasäkki mukanaa ymmärrettiin, n.Suola määrättiin hävitettäväksi koko valtakunnasta. Aikaa myöten ymmärrettiin suolan tärkeys ja tytär haettiin takaisin kallisarvoisen säkkinsä kanssa.

Kuka on tuon sadun kirjoittaja tai mistä sen löytäisi?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Alkuperäisen tarinan kirjoittajaa tuskin löytyy, koska satu lienee aika vanha ja kiertänyt eri muodoissa.

Tuorein versio sadusta löytyy nimellä "Viisas prinsessa" kirjasta Rohkeiden tyttöjen satukirja : unohdetut tarinat (kertojat: Susanna Davidson, Rosie Dickins, Andy Prentice ja Rob Lloyd Jone ; suomennos: Jade Haapasalo. ISBN 9789522562364 ; Kids.fi, 2020

Vastaavanlaiseen kysymykseen on vastattu myös aiemmin. Sama tarina on myös versiona nimeltä "Kaislaviitta", mikä voi olla juuri se etsimäsi. Tässä linkki aiempaan ksymykseen: https://www.kirjastot.fi/kysy/olen-jo-pidemman-aikaa-etsinyt