Muistan lapsuudessa 60-luvulla isälläni olleen metalliputkin (matalan metallisen maalipurkin näköinen), jossa oli vaaleansinertävää tahnaa tai kiinteää ainetta…

Kysytty

Muistan lapsuudessa 60-luvulla isälläni olleen metalliputkin (matalan metallisen maalipurkin näköinen), jossa oli vaaleansinertävää tahnaa tai kiinteää ainetta, jonka isäni sytytti palamaan juotoskolvin kuumentamista varten. Purkissa oli piirroskuva, jossa vastaavasta purkista loimussa iso lieska. Isä sammutti tulen tukahduttamalla purkin kannella. Purkki oli siis käytössä useamman käyttökerran. Mitä tämä aine on mahtanut olla? Aine ei ole kuulostanut kenestäkään tutulta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä tahnaa ei löytynyt valitettavasti lähteistämme eivätkä kollegat tunteneet sitä. Sen verran tietoa löytyi, että kysessä on luultavasti ollut spriigeeli. Googlen kuvahaku ei tuottanut tulosta, https://www.google.com/search?q=juotostahna&tbm=isch&ved=2ahUKEwjH1Zzdh…

Kysyin asiaa Tekniikan museosta, mutta sieltä ovat asiantuntijat lomalla ja palaavat vasta elokuussa. Tuntisiko joku lukijamme aineen?