Muistan, että joskus 1980-1990.luvuilla Helsingin Lasipalatsin tiloissa (katutasossa) toimi kynttiläkauppa. Se oli suosittu ostospaikka, jossa myytiin mitä…

Kysytty

Muistan, että joskus 1980-1990.luvuilla Helsingin Lasipalatsin tiloissa (katutasossa) toimi kynttiläkauppa. Se oli suosittu ostospaikka, jossa myytiin mitä erilaisimpien kynttilöiden lisäksi mm. lautasliinoja. Olen googletellut vaikka kuinka mutta en millään löydä liikkeen nimeä. Jos en ihan väärin muista niin kyseessä oli laajempi ketju? Osaisitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kynttilät ja lautasliinat olisivat voineet olla esimerkiksi Tiimari-ketjun valikoimaa, mutta Lasipalatsissa ei tainnut olla Tiimari-myymälää.

Olisiko kyseinen puoti sitten ollut yksi Ibero-ketjun kaupoista? Helsingin Sanomien arkistoja tutkimalla löytyy Lasipalatsissa sijainneen Iberon ilmoittelua. Ainakin vuoden 1982 lehdessä Ibero mainosti marraskuussa: "Jouluaiheinen kynttilätarjous". Vuonna 1982 Ibero-ketju ilmoitteli "Koristeellista joulua" -mainoksessaan uuden lahjavalikoimansa tuotteina esim. thai-posliinia, lyijylasikristallia, taideteollisia pronssituotteita ja tunnelmakynttilöitä Ranskasta. Iberon pääasiallinen myyntiartikkeli taisi kyllä alkujaan olla erilaiset korut. Iberolla oli 1980-luvun alussa useampia myymälöitä Helsingissä, Lasipalatsin lisäksi ainakin Mikonkadulla ja Keskuskadulla. Yritys toimii edelleen, omien kauppojen sijaan tuotteita myydään eri jälleenmyyjien kautta.

Helsingin Sanomat 14.11.1982

Helsingin Sanomat 18.12.1981