Muistan aikoja sitten lukeneeni\kuulleeni että kukkakaali elää symbioosissa jonkin mikroskooppisen madon kanssa ja että kukkakaalin maku ilman matoa olisi aika…

Kysytty

Muistan aikoja sitten lukeneeni\kuulleeni että kukkakaali elää symbioosissa jonkin mikroskooppisen madon kanssa ja että kukkakaalin maku ilman matoa olisi aika mauton. Löytyisiköhän tähän mitään vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minkäänlaista tietoa kukkakaalin kanssa symbioosissa elävästä madosta ei löytynyt. Kukkakaali on hyvin vanha viljelykasvi. Siitä on löydetty mainintoja jo 600 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Tällöin sitä viljeltiin Egyptissä, Turkissa ja muualla Vähän-Aasian alueella. Ja 1500-luvulla kukkakaalia viljeltiin jo suurimmassa osassa Eurooppaa. Jos tällainen mato eläisi kukkakaalin kanssa symbioosissa, luulisi asian olevan yleisesti tiedossa. Kukkakaalia viljeltäessä yritetään päinvastoin pitää huolta siitä, etteivät mitkään tuhohyönteiset tai niiden toukat, kuten esimerkiksi kaalikärpästen tai kaaliperhosten toukat, pääse vahingoittamaan kasvia.

Tietoa kukkakaalista:
Samuelsson, Lars-Eric: Kodin kasvimaa (1997)
http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/kukkakaa.htm
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=322&lang=fi