Muistaakseni kirjassa "Mää olen Turust, Linnafältilt" käytetään jostain viinaksesta nimitystä: "manskampippuraviina" Olen koettanut tätä penkoa esiin…

Kysytty

Muistaakseni kirjassa "Mää olen Turust, Linnafältilt" käytetään jostain viinaksesta nimitystä:

"manskampippuraviina"

Olen koettanut tätä penkoa esiin monestakin paikasta, mutta en koskaan ole saanut vastausta mokomaan.
Mahdanko menettää hyvänkin ryypyn, kun en tiedä, mistä puhutaan?

Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu

Sanaa ei löytynyt murresanakirjoista (enkä itse asiassa onnistunut löytämään sitä myöskään Linnafältti-kirjasta, joskin tämä voi olla vain omaa huolimattomuuttani).

Turkulaiset informantit kertovat, että "manskam" tarkoittaa samaa kuin "mansikan" ja pippura on pippuri. Manska on myös jossain murteessa huonomaineisen naisen nimitys. Mansikkaa ja pippuria tuskin on 1900-luvun alun Turussa yhdistetty samaan juomaan ja pippuri voi viitata myös juoman voimakkaaseen makuun.

Vanhojen sanomalehtien perusteella manska voi olla myös mm. manageri, jonkun rouva (esim. Ingmanska) sekä ihmisen tai lehmän nimi. Pippuriviina tunnettiin lääkkeenä, tosin ilmeisesti sen valmistamiseen ei todellisuudessa käytetty pippuria vaan chiliä; chiliä lienee joskus nimitetty myös ranskanpippuriksi.

Oma veikkaukseni on, että jonkinlaisesta chilillä vahvistetusta viinasta on kyse, mutta varma ei asiasta pysty olemaan.