Muistaako kukaan, missä suomalaisessa dekkarissa dekkari itse keitti meren rannalla veneellään liikkuessaan kalakeittoa savuahvenista. Siihen tuli …

Kysytty

Muistaako kukaan, missä suomalaisessa dekkarissa dekkari itse keitti meren rannalla veneellään liikkuessaan kalakeittoa savuahvenista. Siihen tuli monenlaista lisäkettä ja nyt kaipaan reseptiä. Henkilö itse oli tyypillinen elähtänyt mieshenkilö.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanette Hagmanin savuahvenseljankaa, johon tarvitaan:
1 1/2 litraa kalalientä
1 prk tomaattimusrkaa
1-2 isoa porkkanaa
1 iso sipuli
pieni pala selleriä
pala purjoa
herkkusieniä
1 maustekurkku
mustia kivettömiä oliiveja maun mukaan
kapriksia maun mukaan
valkosipulin kynsiä maun mukaan
1/2 sitruunan mehu
timjamia ja tilliä
4 keskikoista savuahventa
(öljyä)
Raasta porkkana, sipuli selleri ja purjo. Viipaloi herkkusienet, pilko maustekurkku ja riivi savuahvenet valmiiksi. Kaada isoon keittokattilaan loraus öljyä ja hauduta raastettuja vihanneksia ja juureksia. Kun ne ovat muhineet pehmeiksi, lisää muut aineosat: kalaliemi, tomaattimurska, viipaloidutut herkkusienet, pilkottu maustekurkku, oliivit, kaprikset, paloitellut valkosipulin kynnet, sitruunan mehu, timjami, tilli ja savukala. Kuumenna kiehuvaksi ja anna porista hetken aikaa. Kuuman keiton kruunaa smetana ja sen seuraksi tarjotaan paahdetttua ruisleipää seka tietysti snapsi. Annoksesta riittää kuudelle.