Muistaako kukaan Helsingin Kalliossa Kolmannen linjan ja Castreninkadun ja Toisen linjan kulmaan sijoittuneen puutalokorttelin Liisa-hevosta? Kortteli…

Kysytty

Hei, muistaako kukaan Helsingin Kalliossa Kolmannen linjan ja Castreninkadun ja Toisen linjan kulmaan sijoittuneen puutalokorttelin Liisa-hevosta? Kortteli purettiin joskus 1960-luvulla. Sittemmin muistan lukeneeni artikkelin, jossa kerrottiin kaupungin viimeisen työhevosen kuolleen liikenneonnettomuudessa. Liisa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

25.1.1975 Helsingin Sanomat tosiaan uutisoi kaupungin viimeisen työhevosen kuolemasta. Kyseessä ei kuitenkaan ollut Liisa, vaan kuorma-auton alle jäi 18-vuotias Ukko-hevonen. Onnettomuus tapahtui Muurimestarintiellä. Ukon ylittäessä tietä tuli kuorma-auto vauhdilla hevosen kylkeen. Paikalle saapunut poliisi lopetti pahasti loukkaantuneen eläimen. Murheen murtama ajomies saattoi vain seurata kuinka halko-ja tukkikuormia kiskonut työkumppani menehtyi.

Liisa-hevosesta emme ikävä kyllä löytäneet tietoa. Liisaa ei mainita myöskään Helsingin Sanomien aikoinaan julkaisemassa kaupungin kortteleista kertovassa juttusarjassa. Ajureita, hevosia ja hevostalleja kyllä Kallion vanhoissa puutalokortteleissa riitti. Kortteli 308, joka sijoittui Toisen ja Kolmannen linjan väliin, rajautuen Suonionkatuun ja Castreninkatuun, oli todellinen hevosten ja ajurien valtakunta. Hevosia ja lumenajoon käytettyjä rekiä oli korttelin talon nro 21 tallissa vielä 1950-luvullakin.

Helsingin Sanomat 25.1.1975

Helsingin Sanomat 19.4.1982