Moro mikä tuo on joko viralliselta englanninkieliseltä tai sjomenkieliseltä nimeltään?. Tiedän vain että joku henkilöhaku systeemi että siihen syttyi aina joku…

Kysytty

Moro mikä tuo on joko viralliselta englanninkieliseltä tai sjomenkieliseltä nimeltään?. Tiedän vain että joku henkilöhaku systeemi että siihen syttyi aina joku valoyhdistelmä. mutta en ole löytänyt yhtään enempää infoa kyseisestä järjestelmästä? ohessa kuva.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Laite näyttää Ericssonin hakulaitteelta KNH 95x. Englanniksi laite on nimeltään Staff locator panel ja ruotsiksi personsökäre. Ks. Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Femkl%C3%B6vern_(persons%C3%B6kare)

Laite toimi siten, että jokaiselle henkilökuntaan kuuluvalle oli annettu oma yhdistelmä, miten lamput syttyivät. Lamppujen perusteella ihminen tiesi, että häntä tarvittiin.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Erittäin tuttu työpaikalta. Nämä edelsivät mukana kannettavia hakulaitteita.

Kuunnelmassa "Kuolema reikäkortilla" https://areena.yle.fi/podcastit/1-50354982 käytettiin juuri noita hakulaitteita, siinä oli nimittäin myös ääni, jonka muistan selvästi aikoinaan töistä.

Juuri niin. Wikipedia: Femklövern bestod av fem röda lampor och en summer, och placerades i alla rum och korridorer där personer kunde befinna sig inom en viss anläggning. När en person söktes ljöd summern, och en kombination av lampor tändes. Lamporna kunde tändas med fast eller blinkande sken.