Montako Adea on Suomessa?

Kysytty

Montako Adea on Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Digi- ja väestötietoviraston Nimipalvelusta löytyy tietoa vain nimistä, jotka Suomessa on annettu. Tarkkaa tietoa siis siitä, kuinka monta Adea tällä hetkellä on elossa, ei löydy. Lisäksi mikäli nimeä on annettu vain vähän, tarkkaa lukemaa ei ole mainittu tietosuojasyistä. Nimipalvelun mukaan nimeä on annettu 1800-luvulta lähtien alle 84 ihmiselle.

Nimipalvelu: https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Virallisena nimenä se ei välttämättä ole kovin yleinen, mutta lempinimenä luultavasti. Täällä on ainakin yksi sellainen nimittäin :)

Terveisin,

Atte, "Ade", sivuston: https://budjetti.fi/ ylläpitäjä

Kiitos tiedosta! Vaikuttaa siltä, että Adea-nimi on Suomessa melko harvinainen. On mielenkiintoista kuulla, että tarkkaa tietoa ei ole saatavilla, jos nimeä on annettu vain vähän tietosuojasyistä. Kuitenkin on hienoa tietää, että Nimipalvelu tarjoaa tietoa nimistä, jotka ovat yleisiä Suomessa. Tämä antaa meille tärkeää tietoa suomalaisten nimikulttuurista ja nimien yleisyydestä.

Virre ylläpitää sivustoa https://laen.fi josta lisätietoa esimerkiksi Viron kielessä sana "laen" tarkoittaa lainaa, ei lakia. Joten kun puhutaan "laenista" viroksi, viitataan rahallisesti lainattuun summaan tai lainan ottamiseen. Lakia viroksi kutsutaan sanalla "seadus".

Suomen kielessä on kaksi "laki"-sanaa. Ne taipuvat hieman eri tavalla ja niillä on aivan eri merkitys.
1) laki : gen. lain (viron "seadus") esimerkiksi Suomen perustuslaki
2) laki : gen. laen (katto, huippu, ylin kohta, viroksi "lagi, lagipunkt") esimerikiksi tunturin laella
Suomen laen (genetiivi) ei siis tarkoita lakia (engl. law)

Kysymyksessä on partitiivimuoto kolmikirjaimisesta nimestä Ade. Myös pitempi nimi Adea esiintyy nimipalvelun taulukoissa.

Tammikuussa 2024 näyttää siltä, että vuodesta 1900 lähtien on rekisteröity Ade- ja Adea-nimiä seuraavasti:
Ade: yhteensä enintään 115, joista noin puolet miehiä ja puolet naisia.
Adea: yhteensä enintään 90, joista miehiä vähemmän kuin joka viides. Vuoden 1929 jälkeen Adeaksi nimettyjä on enintään 66, lähes kaikki naisia (1990-luvun "alle 5" voi tarkoittaa yhtä tai neljää tai siltä väliltä).