Monessa paikassavedenkeitin neuvotaan puhdistamaan etikalla tai sitruunahapolla. Toisaalta taas esim. glögin kuumentaminen on kielletty, koska sen happamuus…

Kysytty

Monessa paikassavedenkeitin neuvotaan puhdistamaan etikalla tai sitruunahapolla. Toisaalta taas esim. glögin kuumentaminen on kielletty, koska sen happamuus voi syövyttää vastuksia ja irrottaa niistä myrkyllistä kuparia. Eivätkö siis etikka ja sitruunahappo aiheuta samanlaisen kuparimyrkytyksen vaaran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä vedenkeittimien vastukset on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, joten kuparimyrkytyksen vaaraa ei ole. Toisissa malleissa vastukset on sijoitettu pohjan alle, joten ne eivät ole vesitilassa. Laitteen valmistajalta tai maahantuojalta kannattaa selvittää vastuksen materiaali.