Monella paikakunnalla naisia kutsutaan kohdunkaulasyövän seulontaan tietyin väliajoin. Miten tuo kutsu tulee? Kirjeenä kotiin vai miten?

Kysytty

Monella paikakunnalla naisia kutsutaan kohdunkaulasyövän seulontaan tietyin väliajoin.
Miten tuo kutsu tulee? Kirjeenä kotiin vai miten?

Vastaus

Vastattu

HUS nettisivuilla kerrotaan, että kutsut lähetetään kolmessa erässä. Ensimmäisessä erässä kutsut saavat 1.−10. päivä syntyneet seulontaikäiset naiset. Toisessa erässä kutsut saavat 11.−20. päivä syntyneet naiset. Kolmannessa erässä kutsut saavat 21.−31. päivä syntyneet naiset. Ensimmäisen erän kutsut postitetaan maalis−kesäkuun aikana, toisen erän kutsut kesä−lokakuun aikana ja kolmannen erän kutsut loka−joulukuun aikana. Kutsu tulee kirjeenä postitse ja siinä on varattu aika. Mikäli aika ei sovi, sen voi vaihtaa tai peruuttaa.

https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/kohdunkaulasyovan-seulonta#kenelle