Mökkimme välikattoon pesiytyi näätä viime kesänä. Mistähän saisi ohjeita, millä välttää tämä tänä kesänä ja tietoa näädän elintavoista?

Kysytty

Mökkimme välikattoon pesiytyi näätä viime kesänä. Mistähän saisi ohjeita, millä välttää tämä tänä kesänä ja tietoa näädän elintavoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meidän mökki lehden palstalla on vastattu samanlaiseen kysymykseen viime kesänä. Kirjoituksen mukaan yleispätevää näädän karkotinta ei ole. Näätä ei pääse kulkemaan alle 4 cm:n aukoista, joten ainakin voisi näädän menevät aukot tukkia. Näätä on yllättävän rohkea ja mikäli se on päässyt pesiytymään vintille, kannattaa odottaa sen lähtöä metsästysretkelle ja tukkia sinä aikana näädänmentävät aukot.
Näädät saalistavat myyriä ja oraviakin. Myyräkantojen ollessa pieniä, näätä saalistaa myös lintuja, mutta sillä kelpaavat myös marjat, sienet ja hedelmät. Naaras synnyttää huhti-toukokuussa keskimäärin kolme poikasta. Näätää esiintyy kaikkialla Suomessa, etenkin seuduilla missä on suuria havu-ja sekametsiä. Sitä saa metsästää marraskuusta maaliskuuhun.

Lähde:_ Luonnossa Nisäkkäät, osa 2 (Weiling Göös, 2009)

http://www.meidanmokki.fi/kysymys/haiseva-vuokralainen