Onko tämä maljakko Kupittaan Saven?

Kysytty

Ostin kyseisen maljakon yhdestä kuolinpesä huutokaupasta, siksi koska maljakon ulkonäkö muistuttaa kupittaan saven tuotantoa. Maljakko vaikuttaa hieman harvinaisemmalta, koska mitään vastaavaa ei ole oikein löytynyt.

Maljakon tiedot:
- Maljakon pohjasta löytyy merkinnät/signeeraus L ja X (näkyvät kuvissa).
- Maljakko on käsinmaalattu ja teemana ovat kukat.
- Maljakko on siisti ja hyväkuntoinen. Ei halkeamia tai säröjä.
- Maljakon iästä ei ole tietoa, mutta epäilen sen olevan suhteellisen vanha.
- Maljakko on 14 cm korkea.
- Maljakon pohjan halkaisija on 9 cm
- Maljakon valmistajasta/tekijästä ei ole tietoa, mutta suuri epäilys on, että maljakko on kupittaan saven tuotantoa.

Vastaus

Vastattu

Maljakon muoto ja koko näyttäisi vastaavan Kupittaan Saven vuosien 1941 ja 1948 kuvaston lampunjalkaa 606. Tuotetta oli saatavana mm. yksivärisenä, käsinmaalattuna ruskealle pohjalle, käsinmaalattuna vaalealle pohjalle jne. Maalaustekniikkana on ollut ruiskumaalaus, johon kuvio on tehty sienellä pyyhkimällä. Tämä maalauskoristelu oli Kupittaalla 1940-luvulla hyvin tavallinen, ja ruskealla tehty koristemaalaus oli yksiväristä lukuun ottamatta esineiden edullisin koristeluvaihtoehto.

Lähteet:

Kupittaan Savi: Kuvasto keramiikkavalmisteista 1941

Kupittaan Savi: Kuvasto keramiikkavalmisteista 1948

Laila Zink (1915 - 1999): Kupittaan Saven romantikko (2010)