Moikka, Kotonani oli 1960-1970-luvulla julkaistu suomalainen ja suomenkielinen satukirjasarja. Osia oli 4-6 kappaletta. Kirjoissa oli lyhyehköjä satuja ja…

Kysytty

Moikka,
Kotonani oli 1960-1970-luvulla julkaistu suomalainen ja suomenkielinen satukirjasarja. Osia oli 4-6 kappaletta. Kirjoissa oli lyhyehköjä satuja ja tarinoita ja kaunis piirroskuvitus. Kirjojen kansissa ei ollut kuvia ja muistelen niiden olleen kunkin eri väristä. Nimeltään sarja taisi olla Otavan tai WSOY:n tai muun kotimaisen kustantajan suuri satukirjasarja tms. Yhdessä tarinassa tyttö joutui leikkaukseen ja toisessa pojalla oli lehmä, jonka maitoa hän lypsi ja myi ehkä New Yorkin keskuspuistossa. Osaisikohan viisas kirjastonhoitaja kertoa sarjan nimeä?
Kiitos paljon jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Otavan vuosina 1963-1965 julkaisema kahdeksanosainen Satumaailma-antologia. Sarjan viimeisessä osassa "Sateenkaaren portti" on Odd Brochmannin kertomus, jossa tyttö joutuu leikkaukseen. Satu on nimeltään "Marianne käy sairaalassa". Kirjasarjaa on Helmet-kirjavarastossa ja se on varattavissa.
https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssatumaailma%20otava%20palm…