Moikka! Kirjoitan gradua taiteen merkityksestä yrityksissä. Voisitteko ehdottaa jotain kiinnostavaa kirjallisuutta kyseisestä aiheesta?

Kysytty

Moikka! Kirjoitan gradua taiteen merkityksestä yrityksissä. Voisitteko ehdottaa jotain kiinnostavaa kirjallisuutta kyseisestä aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrityksistä on esim. UPM-Kymmene koonnut kattavan taidekokoelman 1800-luvun lopulta alkaen. Kokoelma käsittää lähes 2000 taideteosta. Yhtiö on kokenut taidekokoelman hankkimisen tärkeäksi osaksi kansallisen identiteetin muotoutumisessa. Yhtiön taiteesta on ollut vuonna 2001 näyttely Helsingin Taidehallissa nimellä Metsän henki. Lisää taidehankintojen perusteista löytyy kirjassa Metsän henki: Suomalaista taidetta UPM-Kymmenen kokoelmasta ( UPM-Kymmene, 2001).
Eduskunnan taidekokoelmista löytyy myös Liisa- Maria Hakalan teos Taidetta eduskunnassa Taidetta Eduskunnassa ( Eduskunta, 1994)
Kirjojen saatavuustiedot
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1064040__Smets%C3%A4n%20he…