Etsin nykykirjallisuutta, proosaa tai runoutta, hieman hatarin suuntaviivoin. Olen siis kiinnostunut teoksista, jotka ovat jollain tavalla kaoottisia…

Kysytty

Moikka!

Etsin nykykirjallisuutta, proosaa tai runoutta, hieman hatarin suuntaviivoin. Olen siis kiinnostunut teoksista, jotka ovat jollain tavalla kaoottisia ja/tai monia tekstilajeja yhdistäviä. Sellaisia, joissa kielen rekisterit vaihtelevat poukkoillen, koukeroisesta ja runollisesta tekstistä vaikkapa jonkin laitteen käyttöohjetta muistuttavaan. Popkulttuuriviitteitä, teknologiajargonia, uskonnollisia tekstejä, mitä vaan. Ehkä tällaiselle on joku nimikin. Toivoisin, että teksti tuntuisi "aikaan sidotulta", ei siis jollain tavalla ajattomalta.

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin ehdotuksia ja suosituksia, sekä proosaa ja runoutta:

Stina Saari: Än nim ling, Onninno

Johannes Ekholm: Planet Fun Fun

Jaakko Yli-juonikas: Neljä ratsastajaa -sarja (Yö on viisain, Tahdon murskatappio, Mitä uudet Galgalim-silmäni näkivätkään)

Eino Santanen: Tekniikan maailmat, Yleisö

Laura Lindstedt & Sinikka Vuola: 101 tapaa tappaa aviomies

Lauri Hei: Paperi - lalivit

V.S. Luoma-aho: delete

Maria Matinmikko: Kolkka

Esimerkiksi Lindstedtin & Vuolan teoksessa tarina esitetään muun muassa sonetin, urheiluselostuksen, konekäännöksen ja google-runouden tyyliin, ja Luoma-ahon teos yhdistelee proosaa, runoutta, HS-kolumnia, Tinder-profiilia, arvosteluja ja niin edelleen. Kokeellinen kirjallisuus voisi olla yksi hakusana, jonka avulla löytää kirjaston kokoelmista lisää tämäntyyppistä kirjallisuutta.