Moikka! En tiedä, onko ihan oikea paikka tällaiselle kysymykselle, mutta yritän etsiä tietynlaista kirjaa (tai useampaa), mutta en googlesta löytänyt hakemaani…

Kysytty

Moikka! En tiedä, onko ihan oikea paikka tällaiselle kysymykselle, mutta yritän etsiä tietynlaista kirjaa (tai useampaa), mutta en googlesta löytänyt hakemaani vastausta.

Eli siis hakusessa olisi dekkari tai jännitysromaani, jossa tapausta EI selvitä salapoliisi tai muu vastaava, vaan asianomaiset itse.

Agatha Christien Eikä yksikään pelastunut, sekä Jari Järvelän Se ken tulee viimeiseksi ovat mieleeni, joten jotakin saman tyyppistä haluaisin löytää. Skaala on siis melko suuri, sillä nuokin ovat keskenään hyvin erilaisia kirjoja, mutta toivon että saitte ajatuksestani kiinni.

En missään tapauksessa odota saavani vastaukseksi pitkää listaa tällaisista kirjoista, vaan jotakin vinkkiä vaikka parista kirjasta tai kirjailijasta.

Ymmärrän kyllä, jos ette osaa vastata "kysymykseeni", tai jos tällainen ei työnkuvaanne kuulu, mutta olisin hyvin kiitollinen vinkeistä.

Kiitos paljon jo etukäteen vaivannäöstänne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoralta kädeltä tulee mieleen tuore kotimainen kirja, Niina Meron Englantilainen romanssi (Gummerus 2019). Siinä sisarensa häihin Oxfordiin lähtevä nuori kirjallisuutta opiskeleva Nora alkaa selvitellä sulhasen suvun synkkiä salaisuuksia. Tarina on jännittävä kooste goottitunnelmaa, kartanoromantiikkaa ja kirjallisuustiedettä.

Toinen määritelmääsi sopiva uutuuskirja on Anniina Tarasovan Venäläiset tilikirjani (Gummerus 2018), jossa Pietariin konsernin sisäistä tarkastusta suorittamaan komennettu Reija löytää itsensä selvittelemästä muitakin kuin tilikirjoista löytyviä sotkuja.

KirjaSammosta löytyy hakusanalla harrastelijasalapoliisit paitsi Alan Bradleyn Flavia de Luce -sarja myös pari hieman vanhempaa romaania; Dorothy Sayers'in Luonnoton kuolema (Otava 1937) ja Edmund Crispin'in Liikkuva lelukauppa (WSOY 1989). Näihin pääset tutustumaan tarkemmin täältä: https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/harrastelijasalapoliisi

KirjaSampo suosittelee myös Paula Arvaksen kirjoittamaa tietokirjaa Alussa oli murha : johtolankoja rikoskirjallisuuteen. Teoksen kahdeksas luku on nimeltään Rikostutkijahahmot monipuolistuvat ja siinä esitellään mm. toimittajia, psykologeja, pappeja, lakimiehiä ja patologeja rikoskirjallisuuden päähenkilöinä. Esiin nousevat mm. Marton Taigan Porkkana -sarja (Tammi), Denise Minan Paddy Meehan -sarja (Like) ja Eppu Nuotion Pii Marin -sarja (Otava), joissa kaikissa rikoksia selvittää toimittaja. Psykologi selvittää rikoksia mm. Val McDermidin Tony Hill -sarjassa (Otava)  ja Helena von Zweigbergkin teoksessa Kun Jumala sulki silmänsä (Karisto 2002) murhaajan saa selville pappi.

Kirjastopalvelu on julkaissut vuonna 2006 kirjan Dekkarisankarit - kuka kukin on. Suurin osa siinä esitellyistä fiktiivisistä henkilöistä on poliiseja tai yksityisetsiviä, mutta mukana on myös muutamia etsimäsi kaltaisia tavallisia ihmisiä. Kirjaa selaillessa silmään osuivat mm. Aino Trosellin romaaneissa rikoksia selvittelevä vanhainkodin perushoitaja Siv Dahlin, Mirva Saukkolan dekkareiden päähenkilö, muotimaailman freelanceri Noora Hankasuo, Peter Høegin romaanissa Lumen taju (Karisto 1995) esiintyvä nuori Smilla Qaavigaaq Jaspersen ja Tuula Mai Salmelan romaaneissa murhamysteerejä selvittelevä kasvitieteen assistentti Maana Santanen.