Mitkä vuodet luetaan mukaan kun tarkoitetaan jotain vuosikymmentä?

Kysytty

Mitkä vuodet luetaan mukaan kun tarkoitetaan jotain vuosikymmentä? Mikä on alkamisvuosi ja mikä on päättymisvuosi? Onko siitä jotain matemaattista tai kieliopillista sääntöä? Jos otetaan esimerkiksi 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen, onko kyseessä vuodet 2000-2009, 2000-2010, 2001-2009 vai 2001-2010?

Vuosikymmen on henkisessä ja kulttuurisessa mielessä eri juttu kuin matemaattisessa ja kieliopillisessa. Onko olemassa yleistä tapaa määritellä milloin jokin vuosikymmen alkoi ja päättyi henkisessä ja kulttuurisessa mielessä?

Otetaan esimerkiksi 1980-luku. Olivatko vuodet 1980 ja 1981 henkisessä ja kulttuurisessa mielessä edelleen 1970-lukua kun etäisyys vuoteen 1979 on ajallisesti lyhyt? Vastaavasti, olivatko vuodet 1990 ja 1991 vielä henkistä ja kulttuurista 1980-lukua koska vuosi 1989 oli lähellä?

Vastaus

Vastattu

Yliopiston almanakkatoimiston blogista löytyy erikoissuunnittelija Asko Palviaisen asiaa käsittelevä kirjoitus (https://almanakka.helsinki.fi/ajankohtaista/vuoden-ja-vuosikymmenen-vai…). Siinä todetaan, ettei sanalle "vuosikymmen" ole olemassa mitään tarkkaa määritelmää, eikä siksi ole olemassa sääntöä siitä, alkaako uusi vuosikymmen esimerkiksi 1.1.2020 vai 1.1.2021 ja käsittääkö se vuodet 2020-2029 vai 2021-2030. Vuosikymmen-ilmaisua voidaan käyttää myös puhuttaessa mistä tahansa kymmenen vuoden jaksosta (siis vaikkapa 2013-2023).

Kielenhuollon tiedotuslehti Kielikellon arkistosta löytyvässä jutussa Anneli Räikkälä toteaa näin: "Matemaattisesti ajatellen vuosisata alkaa ykköseen päättyvällä luvulla ja päättyy nollaan päättyvällä luvulla, siis kuluva vuosisata alkaa vuodesta 1901 ja päättyy vuoteen 2000. Vastaavasti uusi vuosituhat alkaa vuodesta 2001 ja sen ensimmäinen vuosisata päättyy vuoteen 2100. Yleiskielen kannalta hahmotamme kuitenkin vuosikymmenet ja ‑sadat vuosiluvun ensimmäisten numeroiden mukaan. Siten käytännössä 1900-luvulla tarkoitetaan yleensä jaksoa 1900—1999 ja vuotta 1999 ajatellaan siis usein vuosisadan viimeiseksi vuodeksi. Vastaavasti vuotta 2000 ajatellaan yleensä uuden vuosituhannen ensimmäiseksi vuodeksi, koska vuosiluku alkaa uudella luvulla." Räikkä huomauttaa myös, että tulkintojen vaihtelevuuden vuoksi tarkkaa ilmaisua vaativissa yhteyksissä on syytä ilmaista asia yksiselitteisesti: "Tarkkuutta vaativissa yhteyksissä on siis syytä sanoa 'vuoden 1999 loppuun mennessä' tai 'vuoden 2000 loppuun mennessä' sekä 'vuoden 2000 alusta alkaen' tai 'vuoden 2001 alusta alkaen'. Vuosisadan viimeisestä ja uuden vuosisadan ensimmäisestä vuodesta puhuminen saattaa tuottaa kahdenlaisia tulkintoja." (https://www.kielikello.fi/-/vuosikymmenen-sadan-ja-tuhannen-ilmaiseminen)

Määritelmää vuosikymmenten vaihtumiselle kulttuurisessa tai henkisessä mielessä en löytänyt. Yleisesti voidaan olettaa, että kulttuurin, aatemaailman ja vaikkapa muodin muutokset tapahtuvat asteittain, mutta se, onko jokin 1980-lukulaisena pidetyn ilmiön kehitys alkanut jo vaikkapa vuonna 1978 vai esimerkiksi vasta 1981, lienee jossain määrin tulkitsijasta kiinni.