Mitkä teokset kaipaisivat kipeästi uusintapainoksia? Mitä kysytään paljon, mutta on vaikea löytää? Mitä "kadonneita helmiä" kätkeytyy Suomen…

Kysytty

mitkä teokset kaipaisivat kipeästi uusintapainoksia? Mitä kysytään paljon, mutta on vaikea löytää? Mitä "kadonneita helmiä" kätkeytyy Suomen kirjallisuushistoriaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusintapainoksien tarve riippuu siitä halutaanko kirja ostaa vai lainata kirjastosta.
Suomessahan paria vuotta vanhempia kirjoja ei saa kirjakaupoista koska ne
myydään alennusmyynneissä loppuun. Kirjaston asiakkaalle tilanne on toinen.
Tietoja kirjakauppojen ja kirjastojen esittämistä uusintapainostoiveista
saa Suomen kustannusyhdistyksestä (http://booknet.cultnet.fi/yhdistykset/sky/).
Kirjastossa usein kysyttäviä ja vaikeasti saatavia ovat esimerkiksi
Langin ja Sariolan dekkarit, Vonnegutin ja Bukowskin "kulttikirjat" tai
yksittäisiä mainitakseni "Christiane F". ja Schreiber, Flora Rheta "Sybil".
Kadonneitten helmien etsinnässä voi sinua parhaiten ja asiantuntevimmin
auttaa Helsingin Yliopiston kotimaisen kirjallisuuden laitos (http://www.helsinki.fi/~hykkl_ww/index.html).
Ehdotuksenamme kuitenkin: ei tuntemattoman Eino Leinon viime vuosisadalle kadonnut
Tuonelan Joutsen.