Mitkä ovat olleet viime vuosina lainatuimmat elämäkerrat ja paljonko niitä on vuodessa lainattu?

Kysytty

Mitkä ovat olleet viime vuosina lainatuimmat elämäkerrat ja paljonko niitä on vuodessa lainattu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeusjärjestö Sanasto julkaisee vuosittain listoja vuoden lainatuimmista teoksista Suomen yleisissä kirjastoissa; esimerkiksi vuoden 2023 tilastot löytyvät täältä: https://www.sanasto.fi/naita-kirjoja-suomessa-lainattiin-eniten-vuonna-2023/ ja vuoden 2022 tilastot löytyvät täältä: https://www.sanasto.fi/lainatuimmat2022/

Sanaston tilastot eivät suoraan sisällä "elämäkerrat" -kategoriaa, mutta ne ovat vahvasti edustettuina lainatuimmassa tietokirjallisuudessa. Esimerkiksi vuoden 2023 lainatuimmissa tietokirjoissa on sijalla 2 Juha Hernesniemen "Aivokirurgin muistelmat" ja sijalla 3 Jenni Haukion "Sinun tähtesi täällä – Vuodet presidentin puolisona". Vuonna 2022 lainatuimpia elämäkertoja olivat puolestaan Oskari Saaren & Aki Hintsan "Tänään olen elossa: kuolevan miehen päiväkirja" ja Annie Ernauxin "Vuodet".

Sanasto tai mikään muukaan taho ei julkaise tarkkoja lukuja kaikista tietyn teoksen lainoista Suomen yleisissä kirjastoissa. Monet yksittäiset kirjastot julkaisevat kuitenkin dataa lainoista omalla toimialueellaan: esimerkiksi Helsinki Region Infosharesta löytyy Pääkaupunkiseudun kattavan kirjastoverkko Helmetin yksityiskohtaiset lainaustilastot jopa kuukauden tarkkuudella: https://hri.fi/data/fi/dataset/helmet-kirjastojen-lainatuimmat-aikuistenkirjat