Mitkä ovat näiden kappaleiden tanssi laji? 1. yö väistyy Pentti hietanen 2. Olen suomalainen 3. Hento villiruusu 4. Jäit sateen taa 5. Kaikki muuttuu fourcats…

Kysytty

Mitkä ovat näiden kappaleiden tanssi laji?
1. yö väistyy Pentti hietanen
2. Olen suomalainen
3. Hento villiruusu
4. Jäit sateen taa
5. Kaikki muuttuu fourcats
6. Ne haaveet arto nuotio
7. Pienen pieni enkeli
8. Silmäsi odottavat sinua (spanish eyes)
9. Keltaiset ruusut
10. kellojen kutsu juhani markola
11. Asuntopula helsingissä
12. Marie isabel ossi ahlapuro
13. Jordaanin ruusu reijo taipale
14. Kakkostien kulkija
15. ballaadi yksisilmä jackistä
16. Tiestitkö charles blogman
17. Piru valepuvussa danny
18. Tuntein tuhansin rexi
19. Sitten aukeni satumaa kari halme
20. Äetin hauva
21. Heila heinolasta
22. Olet maailmassa ainut jarkko yli-sikkilä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tanssilajien tunnistamisesta löytyy muutama opastus löytyy:

Tanssit.fi Tanssin ABC, https://www.tanssit.fi/tanssin-abc/tanssilajit/,
Tanssiseura Sekahaku, https://sekahaku.net/tanssitietoa/tanssilajit/, Tanssit.net, https://tanssi.net/fi/rytmi/tanssilajit.html.

Tanssilajien tunnistamisen vaikeus kirjastossa johtuu siitä, että meidän luetteloissamme kuvataan säveltäjät ja sanoittajat, mutta ei tanssilajeja. Valitettavasti kirjastojen musiikkiosastot ovat joutuneet rankan säästämisen kohteiksi, joten asiantuntevaa henkilökuntaakaan ei enää löydy yhtä helposti kuin vuosikymmen sitten.

Löysin jokusen tanssilajin Youtuben ja Fono.fi:n, http://www.fono.fi/, kuvauksista, mutta taitava tanssinharrastajakollegani tunnisti ne. Hän myös kertoi, että kaikki kappaleista eivät ole selkeästi yhtä tanssilajia, vaan niitä voi tanssia joko foksin tai fuskun askelin, samoin rumbat voi mennä foksin askelilla:

1. Yö väistyy, foksi

2. Olen suomalainen, foksi

3. Hento villiruusu, voi tanssia joko fuskuna tai foksina

4. Jäit sateen taa, foksi

5. Kaikki muuttuu, fusku

6. Ne haaveet, foksi

7. Pienen pieni enkeli, fusku ja foksi

8. Silmäsi odottavat minua, foksi

9.  Keltaiset ruusut, enimmäkseen humppa, A-osassa samba-rytmi, jonka voi tanssia humppana

10. Kellojen kutsu, rumba

11. Asuntopula Helsingissä, polkka

12. Marie isabel, löysä samba

13. Jordaanin ruusu, lähinnä foksi, voi myös tanssia rumban ja tangon askeleilla

14. Kakkostien kulkija, foksi tai fusku

15. Ballaadi yksisilmä Jackistä, lähinnä foksi

16. Tiestitkö (Charles Plogman), foksi

17. Piru valepuvussa, foksi

18. Tuntein tuhansin, foksi

19. Sitten aukeni satumaa, foksi

20. Äetin hauva, jenkka

21. Heila Heinolasta, jenkka

22. Olet maailmassa ainut, foksi